Konferencja:

Dziecko transpłciowe. Efektywny system wsparcia w szkole

24 października 2023 (wtorek)

10.00-14.30

O konferencji

Międzynarodowa konferencja pt.: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole, podsumowująca projekt o tym samym tytule, z udziałem Rzeczniczki Praw Dziecka Islandii, skierowana była do szerokiego grona osób.

Zaprezentowane podczas niej zostały:

  1. Raport przygotowany przez Partnera projektu – Biuro Rzecznik Praw Dziecka Islandii – poruszający zagadnienia związane z tworzeniem szkoły inkluzywnej dla dzieci i młodzieży transpłciowej, na przykładzie doświadczeń islandzkich.
  2. Raport z badań jakościowych dotyczący sytuacji osób transpłciowych w polskich szkołach, skupiający się na dobrych praktykach.
  3. Poradnik dotyczący tworzenia bezpiecznej i inkluzywej szkoły dla dzieci i młodzieży transpłciowej i niebinarnej.

Częścią konferencji był warsztat pilotażowo-wdrożeniowy na temat tworzenia placówki bezpiecznej i inkluzywnej oraz webinarium: Jak korzystać z poradnika?

Szczegóły dotyczące tego wydarzenia znajdują się w części Informacje organizacyjne na dole strony.

Program

Konferencja składała się z dwóch części:

1. Plenarnej (10.00-12.40).

2. Warsztatowej (13.00-14.30).

Ponadto zorganizowane zostało webinarium (18.00-19.30), z którego nagranie można obejrzeć tutaj.

Można było wybrać jedno, dwa, lub wszystkie trzy propozycje.

Program do pobrania w pliku pdf.

Osoby prelegenckie

dr Konrad Ambroziak | Fundacja Psycho-Edukacja

Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, terapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor terapii poznawczo-behawioralnej, terapeuta motywujący, superwizor i trener Dialogu Motywującego, terapeuta ACT. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej i Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego oraz Stowarzyszenia ACBS Polska.

Prezes Fundacji Psycho-Edukacja. Ma ogromne doświadczenie w pracy terapeutycznej, superwizyjnej i nauczaniu.

Wykłada w szkołach terapeutycznych (współpracuje między innymi z Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej, szkołą Behawioralnie.pl). Superwizuje pracę zespołów (między innymi warszawskiej poradni specjalistycznej Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP).

Pracował m.in. w Ośrodku Interwencji Kryzysowej i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Jest współautorem książek „Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać?”, „Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży” oraz autorem artykułów dotyczących terapii poznawczo-behawioralnej, a także problemów etycznych i społecznych.

Zafascynowany III falą terapii behawioralnych, filozofią starożytną Grecji i buddyzmem.

W Fundacji pracuje z nastolatkami, dorosłymi i parami, prowadzi także szkolenia.

Hafdís Una Guðnýjardóttir | Biuro Rzecznik Praw Dziecka (Islandia)

Born and raised in Reykjavik, Iceland.

Hafdis is a Legal Advisor at the Office of the Ombudsman for Children in Iceland.

She previously worked for the National Agency for Children and families and The Government Agency for Child Protection in Iceland.

She graduated with a Master´s degree in Law from the University of Iceland in 2016 with a particular focus on Child Rights. She also completed the Columbia University Summer Program in New York City in 2015 where she focused on International Human Rights Law and the Human Rights Movement.

Hafdis is a guest lecturer at The University of Iceland, Faculty of Social Work and has also served as an assistant lecturer in Family Law at the Faculty of Law.

She has completed numerous courses on various Child Rights issues and practices, including the Frontiers of Children´s Rights at the University of Leiden.

Damian Jaworek | Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich
Socjolog, antropolog, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego.

Laureat II nagrody im. Znanieckiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i Nagrody Towarzystwa Genderowego.

Od początku związany z trzecim sektorem. Od 2016 do 2022 pracował w Fundacji Stocznia, gdzie prowadził m.in. projekty społeczne i badania edukacyjne.

Od 2022 pierwszy w historii stolicy Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich.

Anna Kosater | Fundacja Psycho-Edukacja

Psycholożka i dyplomowana seksuolożka, trenerka umiejętności społecznych, psychoterapeutka w trakcie całościowego czteroletniego szkolenia terapii poznawczo-behawioralnej, nauczycielka akademicka.

Ukończyła psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz studia podyplomowe Seksuologia Kliniczna – Opiniowanie, Edukacja, Terapia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Absolwentka szkoły trenerów Małopolskiego Centrum Profilaktyki. Ukończyła szkolenie praktyczne komunikacja alternatywna i wspomagająca metodą PECS.

Od lat specjalizuje się w obszarach wsparcia osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin oraz szkoli z tego zakresu personel sektora usług społecznych. Prowadzi ze studentami zajęcia z zakresu Porozumienia Bez Przemocy (NVC) na Uniwersytecie SWPS.

Na co dzień pracuje w oparciu o metody terapii poznawczo-behawioralnej, terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
oraz terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach.

W Fundacji prowadzi indywidualną terapię dzieci, młodzieży i osób dorosłych, a także szkolenia i warsztaty

Michał Maciejak | Fundacja Psycho-Edukacja

Terapeuta pracujący metodami terapii akceptacji i zaangażowania (ACT), certyfikowany arteterapeuta (57/2021), dramaterapeuta (3/2003), trener i superwizor metody dramy, pedagog, wykładowca akademicki.

Ukończył studia licencjackie na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (kierunek: Pedagogika w zakresie prewencji patologii i zagrożeń społecznych), studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim (kierunek: Pedagogika w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej), całościowe czteroletnie szkolenie z dramaterapii (1190 godzin) w Polskim Stowarzyszeniu Dramaterapii oraz półtoraroczne studium Edukacja psychologiczna w szkole w oparciu o kontekstualne nauki o zachowaniu (CBS). Aktualnie student czteroletniej szkoły psychoterapii w nurcie trzeciej fali terapii behawioralnych Behawioralnie.pl.

Uczestnik wielu szkoleń i warsztatów z zakresu dramy i dramaterapii m.in. Teatru ze Społecznością, Rainbow of Desire, Bibliodramy, Storytellingu oraz trzeciej fali terapii behawioralnych z zakresu terapii akceptacji i zaangażowania (ACT), modelu DNA-V oraz kontekstualnych nauk o zachowaniu (CBS).

Współpracował z UNHCR, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, NGO (Fundacją Owoc Spotkania, Drama Way, Fundacją Instytut Psychologii Mitu, Fundacją Chrześcijańską NEBO, Federacją Rosa), Liderami i Liderkami NGOsów przeciwdziałających przemocy ze względu na płeć z całej Europy, a także firmami, wydawnictwami, szkołami, uczelniami, samorządami, kuratorami, komisjami rozwiązywania problemów alkoholowych, zespołami interdyscyplinarnymi na terenie całej Polski.

Współtworzył projekt Teatru Forum: „Scena dla Twardziela” – o kulturowych wzorcach męskości oraz „Cztery ściany” – o wpływie komunizmu na życie jednostki w czasach PRL. Przeprowadził ponad 10000 godzin warsztatów i szkoleń oraz 550 webinarów.

Ma kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą i osobami wchodzącymi w dorosłość.

Prowadzi terapię, poradnictwo dla nauczycieli, rodziców i opiekunów prawnych, warsztaty i treningi podnoszące umiejętności wychowawcze i społeczne oraz kompetencje kluczowe. Występuje jako ekspert w radiu i telewizji.
Jest członkiem zarządu Fundacji Psycho-Edukacja.

Ewelina Negowetti | Nieformalna grupa samopomocowa dla rodziców dzieci transpłciowych
Założycielka i adminka największej w Polsce grupy wsparcia rodziców dzieci transpłciowych Transpłciowość w rodzinie. Mediatorka szkolna, edukatorka, ilustratorka edukacyjna. Mama transpłciowego syna.

Z wykształcenia – specjalistka ds. zarządzania organizacjami pozarządowymi. Współpracuje z lekarzami, szkołami, firmami i instytucjami w zakresie edukacji z obszaru transpłciowości i niebinarności oraz z wydawcami w zakresie korekty merytorycznej w tekstach z obszaru transpłciowości i niebinarności.

Autorka szkoleń i webinarów z tejże tematyki oraz poradnika pt.: Pułapki aktywizmu – Jak je ominąć i cieszyć się życiem (swoim i nie tylko). Laureatka nagrody LGBT+ Diamonds Awards 2022 r w kategorii ambasadorka osób LGBT+.

Prof. Salvör Nordal | Rzecznik Praw Dziecka (Islandia)

Doktor filozofii. Rzeczniczka Praw Dziecka w Islandii od 2017 r. Przy jej Biurze funkcjonuje Rada Dzieci, w której młodzi ludzie uczą się demokracji i dyskusji o wspólnych sprawach w praktyce.

Dr Nordal wykłada również na Uniwersytecie Islandzkim, a wcześniej była dyrektorem Centrum Etyki na Uniwersytecie Islandzkim i adiunktem w dziedzinie filozofii.

Główne obszary badawcze dr Nordal dotyczą bioetyki i filozofii politycznej, z naciskiem na demokrację i udział społeczeństwa (obywateli) w podejmowaniu decyzji.

Izabela Podsiadło-Dacewicz | Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Trenerka, coach, mediatorka, terapeutka, interwentka kryzysowa.

W Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń koordynuje pracę oraz realizuje działania i projekty systemowe w Pracowni Wychowania i Profilaktyki, m.in. Program „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, Program Akademia Wychowawcy, Mediacje w szkole.

Michał Pyzik
Absolwent_ka filologii rosyjskiej w Polsce i Rosji, Gender Studies na PAN i kursu męskość/ damskość, a judaizm na Żydowskim Uniwersytecie Otwartym.

Zawodowo zajmuje się obszarem różnorodności, równości i praktyk włączających.

Prywatnie dzieli czas pomiędzy opieką nad kocórką i działaniami queerowymi.

Dominika Sadowska | Divercity +

Prawniczka specjalizująca się w prawie antydyskryminacyjnym, mediatorka, edukatorka. Założycielka Divercity+

Od 25 lat współpracuje ze szkołami, kadrą zarządzającą, pedagogiczną w zakresie reagowania na przemoc motywowaną uprzedzeniami, przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu i budowania szkoły włączającej.

Autorka licznych scenariuszy zajęć i materiałów edukacyjnych dla kadry pedagogicznej dotyczących praw człowieka, zagadnień równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji.

Autorka artykułów, wystąpień i wykładów na temat praw człowieka osób LGBT+, mediatorka konfliktów dotyczących transpłciowości w szkole i środowisku pracy.

Inicjatorka intersekcjonalnej inicjatywy 13 organizacji biznesowych opracowujących poradnik na temat standardów organizacji włączającej osoby transpłciowe i niebinarne do środowiska pracy https://www.poradnik-transformacja.org/

Monika Stec | Fundacja Psycho-Edukacja

Absolwentka socjologii – ukończyła studia magisterskie w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i studia doktoranckie w Szkole Nauk Społecznych przy Polskiej Akademii Nauk. Badaczka jakościowa.

Była ewaluatorką wielu programów, np. Szkoła Liderów PAFW, Liderzy PAFW, Seniorzy w Akcji, Program Rozwoju Bibliotek. Przez dwa lata koordynowała badania społecznego funkcjonowania boisk Orlik i tworzyła rekomendacje dotyczące sportu powszechnego.

Artur Stopel | Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno-Terapeutyczna OPTA

Pedagog, psychoedukator, psychotraumatolog i doradca zawodowy.

Doświadczony praktyk z szerokim spektrum zainteresowań i doświadczeń zawodowych w obszarze wsparcia dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli.

Pracował m.in. w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodku pomocy społecznej, Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie i Ośrodku Interwencji Kryzysowej, Stowarzyszeniu Pomocy Psychologicznej oraz Stowarzyszeniu Lambda Warszawa. Prowadził zajęcia dla studentów, tworzył i realizował programy psychoedukacyjne, przeprowadzał szkolenia i warsztaty dla pracowników Oświaty m.in. w zakresie funkcjonowania procedury Niebieska Karta, podejmowania interwencji oraz  wsparcia dziecka w kryzysie. Obecnie pracuje w Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej OPTA w Warszawie.

Od niemal dwudziestu lat wspiera dzieci, młodzież i rodziców / opiekunów w zakresie diagnozy dysfunkcji, trudności rozwojowo-edukacyjnych, wychowawczych i psychoemocjonalnych, w tym w obszarach LGBT+. W swojej codziennej praktyce prowadzi wsparcie, konsultacje indywidualne dla młodzieży i dorosłych w zakresie komunikacji, relacji rówieśniczych, funkcjonowania w środowisku szkolnym i rodzinnym oraz budowania się szeroko rozumianej tożsamości i identyfikacji.

Jan Świerszcz | Miejsce terapii i rozwoju “Dobrze, że jesteś”

Absolwent psychologii ze specjalizacją seksuologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS. Ukończył 4 letnie szkolenie psychoterapeutyczne w Ośrodku Edukacji i Pomocy Psychologicznej INTRA rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz liczne szkolenia z pracy w podejściu skoncentrowanym na zasobach.

Posiada zaawansowaną akredytację terapeuty ze specjalizacją pracy z osobami zróżnicowanymi płciowo, seksualnie i relacyjnie (GSRD) przyznawaną przez Pink Therapy. Posiada akredytację największej angielskiej organizacji szkolącej osoby zajmujące się terapią i zdrowiem psychicznym społeczności LGBTQIA+.

Pierwsze doświadczenia pracy pomocowej zdobywał m.in. pracując z młodzieżą z opieki zastępczej (domy dziecka, rodziny zastępcze itp.) i osobami dyskryminowanymi ze względu na orientację seksualną lub tożsamość płciową.

Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Paula Włodarczyk | Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Psycholog, pedagog, terapeutka TSR, psychoterapeutka w trakcie szkolenia systemowego.

Absolwentka psychologii klinicznej dziecka na Uniwersytecie SWPS. Ukończyła także Studium przygotowania pedagogicznego w SGGW, kurs Terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży w Centrum CBT w Warszawie oraz kurs Terapii skoncentrowanej na Rozwiązania w Centrum TSR.

Od 10 lat zawodowo związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

Tworzy profilaktyczne narzędzia edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla dzieci, młodzieży, rodziców oraz profesjonalistów w zakresie profilaktyki, pomocy psychologicznej, komunikacji i interwencji kryzysowej.

dr Dominika Zakrzewska - Olędzka | Akademia Pedagogiki Specjalnej, Fundacja Żywy Most

Psycholożka społeczna, edukatorka oraz badaczka.

Pełni funkcję adiunkta w Instytucie Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Współzałożycielka i członkini Zarządu Fundacji Żywy Most, zajmującej się budowaniem dialogu między grupami mniejszościowymi, a większością społeczną i propagowaniem dobrych praktyk w tym obszarze.

Jej zainteresowania badawcze skupiają się na procesie przełamywania stereotypów i uprzedzeń wobec Innych.

Autorka szeregu badań jakościowych i ilościowych, oraz licznych publikacji naukowych.

Informacje organizacyjne

Konferencja współorganizowana była przez Fundację Psycho-Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES).

Konferencja skierowana była w szczególności do:

  • dyrektorek i dyrektorów szkół podstawowych i średnich oraz innych placówek oświatowych
  • nauczycielek i nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz innych placówek oświatowych
  • kadry psychologiczno-pedagogicznej pracującej w szkołach oraz innych placówkach oświatowych
  • kadry poradni psychologiczno-pedagogicznych
  • interwentów kryzysowych
  • organizacji pozarządowych, których obszar działań wiąże się z tematyką konferencji
  • organów prowadzących szkoły
  • rodziców i innych osób sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą
  • dzieci i młodzieży

Udział w konferencji był bezpłatny, wymagał jedynie rejestracji na wydarzenie przez specjalny formularz.

Istniała możliwość zapisania się na jedną, dwie lub wszystkie trzy części wydarzenia.

Konferencja zorganizowana stacjonarnie. Adres: ul. Stara 4, 00-231 Warszawa (siedziba WCIES). Dostępność architektoniczna przestrzeni konferencyjnej. Tylko webinarium dostępne było online

Przewidziano tłumaczenie ang-pol i pol-ang w godzinach 10.00-12.40 (część plenarna).

Podczas konferencji rozdawano drukowaną wersję poradnika.

    Skip to content